Само времето ще покаже дали баварците са се справили или не с поставената цел, но след като видях байка на живо в шоурума на официалния представител на мотоциклети BMW за България, Камор Ауто, и бях запознат подробно с неговите технологии останах наистина впечатлен.
S 1000 RR е първият суперспортен мотоциклет в историята на BMW и като всеки байк от този клас неговата цел е да влезе в MotoGP, но разбира се, той първо трябва да заслужи това право. За да може баварската машина да участва в най-популярното мотоциклетно състезание в света, тя трябва да изпълни още някои условия, като определено количество продажби и години на пазара.
От BMW не твърдят, че са създали революционен байк, притежаващ нещо невиждано до момента. Всъщност немците прецизно са анализирали грешките и качествата на моделите на японските компании, като са се старали да избягват първите и да подобрят вторите. Машината може да се похвали със сухо тегло от 183кг., а когато е заредена догоре с гориво става 204кг. Наличието на DTC и ABS пък добавя само още 2.5кг.
Двигателят на S 1000 RR е най-мощният в своя клас и тежи само 59,8кг. Той е четирицилинров, 999-кубиков, с мощност 193к.с. при 13 000об/мин. и максимален въртящ момент 112Нм. при 9 750об/мин. Агрегатът е нова разработка на BMW, в която са приложени технологии от Формула1, като титаниеви клапани, горивни камери и самите повдигачи на клапите, един от които може да видите на тази снимка (линк).
В зависимост от пътните условия и използваните гуми, BMW S 1000 RR може да се кара в четири режима (Rain, Sport, Race и Slick.) Първите три е възможно да се активират по всяко време, а последният - със специална джаджа, която може да видите тук (линк). Режимът Slick се използва единствено за писта, като в него е препоръчително да карат само опитни водачи.
BMW S 1000 RR разполага с DTC и единственият по рода си Race ABS, с тегло едва 2.5кг. В режим Slick тракшън контролът се изключва, а ABS системата се пренастройва, така че водачът почти да не усеща наличието и. Пилотът на BMW Motorrad Motorsport Трой Корсер, който заедно с Рубен Хаус се състезава в шампионата SBK, споделя, че нейното наличие го забавя само със стотни от секундата.
Въздушният филтър е разположен фронтално, перпендикулярно на въздушната струя, преминаваща през вилката. Въздухът до него достига директно през отвора, разположен между двата фара, където е най-силната струя. По този начин се създава един вид турбина при високи скорости и се увеличава налягането в airbox-а. Изчислено е, че при 200км/ч. системата доставя допълнителни 7к.с. мощ.
Немските инженери са приложили своята изобретателност и при изпускателната система, която е на принципа 4-2-1. За разлика от тези на останалите суперспортни байкове, BMW S 1000 RR има три ЕКЗЮП системи. Две са разположени горе, при цилиндри 1 и 4, и цилиндри 1 и 3, а третият – преди гърнето.
BMW е единственият мотопроизводител, който предоставя възможност на негов мотоциклет, в случая S 1000 RR, да се монтира фабрично HP gearshift assist, позволяващ смяна на предавките във възходящ ред без съединител. Баварците също така единствени са ограничили първоначално оборотите на двигателя до 8 000, докато той се разработи. Пълният капацитет се отключва, едва когато мотоциклетът е изминал първите си 1 000км., при смяната на маслото му в оторизираните сервизни центрове.
Системата за подаване на газ на S 1000 RR е тип fly-by-wire, но тя се различава от познатите ни до момента. Ръкохватката реално е свързана с жила, които отиват до дроселовите клапи, но не конторлират директно отварянето и затварянето им, а това става посредством електроника. По този начин дори да подадете повече газ от необходимото, ако DTC системата прецени, че е опасно, тя ще ограничи до известна степен отварянето на клапите.
Предното окачване на байка е изцяло регулируемо на Sachs, с хидравличен демпфер. Иновацията, която прави BMW е, че за настройване на амортисьорите се използва ключът за запалване. Задният шарнир е разработка изцяло на баварците, а спирачните механизми са Brembo, чиито маркучи обаче са армирани, а не гумени. Немските инженери също са подсилили рамката в горната и част, за да намалят вибрациите, при приземяване след каране на задна гума.
Ако решите да карате вашето BMW S 1000 RR на писта, то от него много лесно могат да се премахнат излишните детайли, като огледала за обратно виждане, мигачи, степенки и поставка за номера на опашката, като на последния демонтажът отнема само една минута. Вероятно тук е моментът да спомена, че дупките в предното стъкло не са плод на дизайнерско хрумване или опит да се спести материал. Тяхната функция е да насочват въздушната струя, като играят важна роля за аеродинамиката на целия байк. На разположение има и хронометър, с който може да засичате обиколките си.
Подобно на M-Power при автомобилите, BMW предлага за S 1000 RR тунинг компоненти от специално създаденото за целта подразделение, Alpha Racing. В случая обаче, клиентът трябва да изпрати компютъра на своя байк в Германия, където той да бъде настроен според частите, които е поръчал.
BMW избиха рибата с този мотор. Дано се наложи и малко да сложи на място японските компании, че напоследък почват да ме дразнят.